E-Clutch maakt deel uit van vele op de rijder gerichte innovaties van Honda DreamTech en is de evolutie van de handgeschakelde versnellingsbak. Het is zo ontworpen dat elke rit instinctief en moeiteloos aanvoelt en puur plezier oplevert.
Wat begon met de CB650R en CBR650R, drijft nu de CB750 Hornet, XL750 Transalp en de 500-serie naar de volgende generatie.
Honda E-Clutch werkt samen met Throttle By Wire (TBW) op de 750's voor nog soepeler en intuïtiever schakelen. En nu E-Clutch beschikbaar is op de CB500 Hornet, CBR500R en NX500, kunnen ook A2-rijders genieten van een nog betere controle.
Hoe de E-Clutch werkt
E-Clutch behoudt het gevoel van een geschakelde versnellingsbak, maar bedient de koppeling voor jou. Een actuator in de motorcover coördineert de werking van de koppeling, de brandstoftoevoer en het ontstekingsmoment voor snel, soepel en schokvrij schakelen.
Liever een handmatige koppeling? Gebruik het wanneer je maar wilt. E-Clutch pauzeert terwijl jij de controle overneemt en wordt automatisch opnieuw geactiveerd, of kan volledig worden uitgeschakeld via het TFT-scherm.
Op de CB750 Hornet en XL750 Transalp is de E-Clutch gekoppeld aan TBW en rijmodi, wat zorgt voor extra soepelheid en stabiliteit, vooral bij het starten, in bochten of op ruwe ondergronden.
Schakelprestaties, verder verfijnd
Op de 750-modellen werken E-Clutch en TBW samen voor nauwkeurig terugschakelen en soepeler schakelen. Geavanceerde koppelingsregeling helpt het springen van het achterwiel over oneffenheden in het wegdek te verminderen en houdt de motorfiets stabiel tijdens hard remmen.
Bij de 500-, 650- en 750-serie is het schakelen met alleen het pedaal, vergelijkbaar met een quickshifter, snel en intuïtief, met slechts 2 kg extra gewicht aan de motorfiets – waardoor de wendbaarheid precies blijft zoals die hoort te zijn.
Voordelen van E-Clutch
CB750 Hornet
Licht, krachtig en scherp. Door de samenwerking tussen TBW en E-Clutch verloopt het schakelen soepeler en intuïtiever. De stoere streetfighter-styling en dubbele LED-koplamp maken het geheel compleet.
XL750 Transalp
Adventure touring kracht met verbeterde vering en chassis. TBW biedt verschillende rijmodi; E-Clutch zorgt voor intuïtieve bediening zonder koppeling. Ontworpen als de perfecte partner voor je avonturen – waar die ook heen leiden. Met een doelgerichte uitstraling en robuuste bouw draagt deze motor geen grammetje te veel mee.
CB650R
De magie van een viercilinder komt hier helemaal tot zijn recht. De CB650R is gestript voor puur rijplezier – van stadsblokken tot bochtige binnenwegen – en biedt een krachtige acceleratie en lichtgewicht wendbaarheid. Voeg daarbij technologie van de bovenste plank en de mogelijkheid om te rijden met het ongelofelijke E-clutch-systeem en je gaat gegarandeerd overstag.
CBR650R
De agressieve styling, geïnspireerd op onze CBR1000RR-R Fireblade, in combinatie met hoogwaardige technologie zoals een 5-inch TFT-scherm en Honda RoadSync-connectiviteit, maakt de CBR650R tot de perfecte allrounder.
NX500
Compact, veelzijdig en klaar voor de stad en offroad. E-Clutch zorgt voor soepel schakelen, in combinatie met een 5-inch TFT-scherm, Honda RoadSync en A2-conforme tweecilinderprestaties.
CBR500R
Fireblade-geïnspireerd ontwerp met aerodynamische winglets en een krachtige tweecilindermotor. E-Clutch zorgt voor koppelingsloze prestaties, ondersteund door Showa USD-voorvorken, radiaal gemonteerde remklauwen, HSTC en een full-colour TFT-display.
CB500 Hornet
Agressieve streetfighter-stijl, A2-conforme tweecilindermotor en wendbaar rijgedrag. E-Clutch zorgt voor soepel en intuïtief schakelen, ondersteund door een 5-inch TFT-scherm, Honda RoadSync en HSTC.