Close
Taal Sluiten

Klik om taal te wijzigen

Honda CRF450R

Domineer op enkel moment

Het is aan jou

Lichter. Veel lichter. Met een nieuw HRC-gehoond chassisbalans en ophanging die snellere bochtenwerk mogelijk maakt, wat leidt tot snellere rondetijden, ronde na ronde. En een motor die je vanuit het niets naar de rode zone brengt, met de volledige controle in je rechterhand.

Scrollen

Lancering. Holeshot. Overwinning.

Elke rijder zou een troef inzetten. Waarom dan niet alle troeven?

We hebben de CRF450R opgewaardeerd. Daar draait het om bij het winnen van een MXGP wereldkampioenschap. Het volledig nieuwe frame bespaart gewicht en beschikt over de stijfheidsbalans van een echte crosser, met herwerkte stuurgeometrie en een ophanging om bochten aan flarden te rijden. De inlaat, cilinderkop en het uitlaatsysteem van de motor kregen een nieuw ontwerp en zorgen voor meer kracht in het middengebied, meer koppel bij lage toeren en daarbovenop een soepele gasrespons. Een herzien decompressiesysteem en nieuwe hydraulische koppeling voegen onvermoeibare volharding toe aan het geheel. Honda Selectable Torque Control (HSTC) biedt drie beheersmodussen voor ultieme achterwieltractie heel het traject lang terwijl het HRC Launch Control domineert op de eerste 100 meter. En het nieuwe bodywork is slanker, lichter en gemakkelijker om te bewegen. Het holeshot grijpen en je voorsprong verder uitbouwen is nog nooit zo eenvoudig geweest. En winnen ook niet.

CRF450R, close-up van het stuur
CRF450R, close-up van de voetsteun
Rijdende CRF450R
Rijdende CRF450R

GEBOREN WINNAAR

Het verschil zit in de details.

Harder. Sneller. Sterker. Win. Herhaal.

Kampioenschappen win je niet met geluk. Je wint ze door ontwerp. Vraag het maar aan HRC en Tim Gajser. Dus keken we naar elk en ieder onderdeel van de CRF450R en maakten het better, dankzij hun inspanningen. Om te beginnen is het twee kilogram lichter en dat merk je. Meteen. We begonnen met het chassis. Smallere hoofdbalken trimmen 700 gram en een nieuw, vereenvoudigd subframe bespaart 320 gram. Nog belangrijker, wat je voelt werd opgewaardeerd: de rib-positie achter het scharnierpunt van de swingarm werden aangepast en terwijl de torsiestijfheid behouden werd, verlaagt de laterale stijfheid met 20%. Zo neemt bochtensnelheid, tractie en stuuraccuraatheid toe. De stijfheidsbalans van de aluminium swingarm werd afgestemd op die van het frame dankzij de smallere armen. De Pro-link ratio is ook herzien. De hoek van de balhoofdbuis en de naloop zijn strakker om scherper te kunnen sturen en er is meer bodemspeling. De vorkveer met 49mm USD spiraalveer van Showa heeft een extra slag van 5mm en de stijfheid van de asklem en de bovenste en onderste kroonplaat is verhoogd. Grotere hoofdzuigerkleppen in de Showa achterdemper zorgen voor een snellere respons en een verbeterde bultabsorptie. De veer is gemaakt van super lichtgewicht staal.

CRF450R, rechterkant.
Close-up van de motor van de CRF450R.

Sterker. Soepeler. Nog meer onstopbaar.

Er is meer vermogen boven de 5.000 toeren. En voor een sterker en soepeler koppel bij lage toeren werd de airbox groter gemaakt waarbij eenvoudige toegang tot de filter zonder gereedschap mogelijk is. De airbox voedt de herziene throttle body en optimaliseert de inlaatefficiëntie. Een rechtere injectiehoek spuit benzine helemaal naar achter tot aan de vlinderklep waardoor het gasgevoel verbetert. Het decompressiesysteem is nieuw: het tegengewicht beweegt van rechts naar links van de nokkenas, wat zorgt voor een stabieler gevoel bij lage toeren waarbij de motor ook beter bestand is tegen uitvallen op lage toeren. Dubbele uitlaatpoorten beschikken over een ovalen poort en een enkelvoudig uitlaatsysteem spaart 1,24 kilogram. De koppeling beschikt over een extra plaat en is hydraulisch waardoor zowel controle als gevoel bij de hendel (die 10% lichter is) verbeteren. Bovendien levert het consistente hendelspeling wanneer de zaken heet worden. Heel heet. Een nieuwe magnesium cilinderkop en een kleinere, lichtere benzinepomp besparen daarbovenop nog waardevolle grammen.

Rijdende CRF450R.

De getoonde afbeeldingen stemmen niet overeen met de Europese specificaties