Close
Taal Sluiten

Klik om taal te wijzigen

Waarom we racen

“Als Honda niet racet, bestaat het niet." - Soichiro Honda.

In 1954 maakte onze oprichter Soichiro Honda bekend dat hij zich wil meten in de racewereld en daar stopte hij al zijn energie in. Zijn legende leeft voort en belichaamt de essentie van alles wat we doen. Het stroomt door de aders van elke racer en elk teamlid. Op elk niveau, in elke klasse. 

Close-up van Soichiro Honda.
Honda MotoGP-rijder over de finishlijn.
Driekwart vooraanzicht van de Honda Fireblade in een WSBK-race.
Dakar-rijder van Honda op motorfiets in de woestijn.

MotoGP – Leven op het scherpst van de snee

Driekwart vooraanzicht van de Honda Fireblade in een MotoGP race.

Een direct verband met de RC213V.

Dagenlang wordt gewerkt om een fractie van een seconde sneller te gaan. Dat kan het verschil betekenen tussen winst of verlies. Zinsverbijsterende snelheden gecombineerd met de nieuwste technologie zorgt voor noodzakelijke controle, grip en wendbaarheid zodat het beste uit de motorfiets naar boven komt. Daarna voegen we het laatste en meest belangrijke ingrediënt toe: de rijder. Welkom in de wereld van MotoGP.

Honda MotoGP rijder Marc Marquez viert de overwinning.
Driekwart vooraanzicht van de Honda Fireblade tijdens de race.

Dit is het toneel voor onze meest hoogwaardige productiemotor: De CBR1000RR-R Fireblade SP

Op elke locatie staat team HRC uitdagingen te wachten van allerlei slag of soort. Het vergt urenlange opperste concentratie van de rijders en het team om de 'Blade' op scherp te zetten en de kwalificaties en races doorheen het weekend tot een goed einde te brengen.

Honda WSBK-rijder Alvaro Bautista.

EWC – Onze mooiste momenten

Driekwart vooraanzicht van de Honda Fireblade tijdens een EWC race.

Elke ronde voluit op de Honda CBR1000RR-R SP2 Fireblade.

Het Endurance World Championship is de ultieme test voor mens en machine. In deze klasse is betrouwbaarheid net zo belangrijk als prestaties. De Honda Fireblade heeft zichzelf al herhaaldelijk bewezen in deze keiharde tak van de sport. Het Honda team werkt de klok rond onvermoeibaar voort terwijl de rijders de CBR1000RR Fireblade SP en zichzelf tot het uiterste drijven.

Honda EWC-rijders juichen.

MXGP en MX2 – Modder. Zwee. Kracht

Honda MXGP-rijder in de lucht over de finishlijn.

De fabrieksrijder en zijn Honda.

Elke spiervezel staat gespannen. Hij klikt de motor in versnelling, de koppeling bijt en hij voelt het in zijn vingertoppen: de motor wil gààn. Het hek valt, de motor springt vooruit en drijft zijn rijder naar die belangrijke eerste bocht. We noemen dit het 'holeshot' en deze moment kan het verschil betekenen tussen winst en verlies. Het is fysiek en bikkelhard: er is geen ruimte voor doetjes in MXGP of MX2.

Honda MXGP-rijder viert de overwinning.

Rally – Enkel voor de dappersten

Linkerzijaanzicht van een Honda CRF450 door de zandduinen.

Dit zijn de fysiek meest veeleisende races ter wereld.

Een sport waar de wilskracht van een deelnemer even doorslaggevend is als het vermogen en de prestaties van zijn motorfiets. Het Honda Monster Energy Team is vertrouwd met de harde wereld van het rallyrijden waarin rijders - op hun CRF450 motorfiets - de meest extreme terreinen ter wereld moeten overwinnen. Deze race tegen de klok is wellicht de grootste uitdaging voor mens en machine.

Honda Rallyrijder viert de overwinning.