FAQ's
Als je jouw vraag hieronder terugvindt kan je er op klikken voor het antwoord. Je kan ook je interesse aangeven en ons contacteren voor verdere updates.
Over Honda RoadSync
Q. Wat is het Honda Smartphone Voice Control system?
Het Honda Smartphone Voice Control system staat je toe je smartphone via Bluetooth te verbinden met je motorfiets of scooter en vervolgens je smartphone te gebruiken via de bediening op je stuur of via spraaktechnologie. Je kan het systeem gebruiken door de "Honda RoadSync" app te installeren op je smartphone.
Q. Wat is Honda RoadSync?
Honda RoadSync is een smartphone-applicatie waarmee je jouw smartphone verbindt met je motor. Zo kan je het Honda Smartphone Voice Control System gebruiken.
Q. Over welke functies beschikt Honda RoadSync?
De Honda RoadSync app stelt heel wat handige functionaliteiten ter beschikking zoals navigatie, berichten sturen en ontvangen, handenvrij telefoneren en muziek. Het geeft je ook de weersvoorspellingen voor je huidige locatie en die van je bestemming. Dat terwijl je aan het rijden bent. De functies die je kan gebruiken terwijl je niet aan het rijden bent, zullen ook geüpdatet worden.
Q. Wat heb ik nodig voor het Honda Smartphone Voice Control System?
Je moet beschikken over een compatibele motorfiets en de Honda RoadSync-app moet op je smartphone geïnstalleerd zijn. Je hebt ook een Bluetooth headset nodig die geschikt is voor gebruik tijdens motorrijden. Voor meer informatie hierover, gelieve contact op te nemen met een van onze Honda-vertegenwoordigers bij je lokale dealer. Zij helpen je graag verder.
* Om de stembediening te gebruiken moet je beschikken over een headset met audio-input.
Q. Met welke headsets is het compatibel? Raadt Honda bepaalde headsets aan?
Opteer voor een headset die compatibel is met je smartphone. Gelieve je te wenden tot een verkoopsvertegenwoordiger van je lokale Honda-dealer.
Q. Ik kocht een model dat niet compatibel is met het Honda Smartphone Voice Control System. Kan ik de functionaliteit later toevoegen?
Honda voorziet geen mogelijkheden om het Honda Smartphone Voice Control System na aankoop alsnog te implementeren.
Q. In welke landen kan ik de Honda RoadSync app gebruiken?
Gelieve je te wenden tot deze pagina voor meer informatie: https://global.honda/voice-control-system/
Q. Welke talen worden ondersteund?
Honda RoadSync ondersteunt momenteel meer dan 20 talen. Ga naar "App language" onder de geavanceerde instellingen in de Honda RoadSync app.
De ondersteunde taal voor stembediening is afhankelijk van de tekst-naar-spraakmodule van je smartphone. De standaardmodule is Google TTS. Je kan de taal van de spraaktechnologie wijzigen via de sectie "Text-to-speech language" onder de geavanceerde instellingen in de Honda RoadSync App.
De Honda RoadSync installeren
Q. Waar kan ik de Honda RoadSync downloaden?
Je kan de Honda RoadSync app downloaden via de Google Play Store hieronder weergegeven.
Q. Met welke smartphone-modellen/OS is de Honda RoadSync app compatibel?*
Honda RoadSync wordt ondersteund door apparaten met de volgende vereiste specificaties:
- Android: De laatste 5 versies (bijvoorbeeld: Android 10-14),
- iOS : De laatste 3 versies (bijvoorbeeld: iOS 15-17),
- Bluetooth: BLE 4.2 of later.
Om te controleren of je smartphone de app ondersteunt, selecteer ofwel de Google Play link of de App Store link.
- De compatibele smartphone-modellen zijn afhankelijk van de OS-updates.
- Honda heeft niet alle smartphone-modellen getest.
- Honda wil het aantal compatibele smartphonemodellen verhogen via updates aan Honda RoadSync.
Q. Hoeveel kost Honda RoadSync?*
Het downloaden en het gebruiken van de Honda RoadSync zijn volledig gratis.
* Betaalde abonnementen kunnen van toepassing zijn voor mobiel datagebruik en voor het gebruik van de muziekapps die je gebruikt in combinatie met Honda RoadSync.
Q. In welke landen kan ik Honda RoadSync gebruiken?
Honda RoadSync kan je gebruiken in heel Europa.
Honda RoadSync verbinden
Q. Hoe verbind ik via Bluetooth?
Gelieve je te wenden tot de Snelstartgids
Q. Moet ik een ID aanmaken in de Honda RoadSync app?
Je hebt een Google-account nodig om de app voor de eerste keer te gebruiken.
Q. Waarom moet ik de app verschillende toestemmingen geven?
De Honda RoadSync app moet toestemming hebben om toegang te krijgen tot bepaalde data en functies. Dat is nodig om de toepassingen zoals navigatie, oproepen, berichten en muziek naar behoren te kunnen uitvoeren. Deze toepassingen zullen niet beschikbaar zijn indien die toestemming niet gegeven wordt. Met betrekking tot "toegang tot locatie van het apparaat": het is nodig om "Sta altijd toe" te selecteren omdat de Honda RoadSync app op de achtergrond actief blijft zelfs wanneer de smartphone vergrendeld is.
Q. Kunnen meerdere smartphones tegelijkertijd worden verbonden? Hoeveel smartphones kunnen worden verbonden?
Je kan slechts één smartphone tegelijkertijd verbinden met het Bluetoothsysteem van de motor. Om smartphones te verbinden die nog niet in het Bluetooth-systeem van de motorfiets staan, gelieve je eerst te wenden tot de Bluetooth-instellingen van de motor.
Honda RoadSync gebruiken
Q. Kan ik mijn smartphonescherm weergeven terwijl ik de Honda RoadSync app gebruik?
Door de veiligheidswaarschuwing op het scherm te aanvaarden, kan je jouw smartphonescherm weergeven wanneer het toestel verbonden is via Bluetooth.
Q. Hoe kan ik de stuurbediening gebruiken met Honda RoadSync?
Raadpleeg de gebruikshandleiding van de Honda RoadSync app.
Q. De knop op het stuur activeert de app niet.
Controleer eerst je Bluetooth verbinding.
Er zijn twee metermodi beschikbaar op motorfietsen met een TFT-scherm: "Honda RoadSync mode" en "Default Mode". Eens geconnecteerd met de Honda RoadSync app, schakelt de weergave automatisch over naar de "Honda RoadSync mode". Door de rechterknop op het stuur ingedrukt te houden, schakel je over naar "Default Mode". Door de linkerknop op het stuur ingedrukt te houden, schakel je over naar "Honda RoadSync mode". Deze handelingen worden ook toegelicht in de gebruikshandleiding (tutorial) van de app.
Q. Waar plaats ik mijn smartphone?
Om de veiligheid te verzekeren en om te vermijden dat je smartphone valt, gelieve je smartphone niet op de motorfiets zelf te leggen maar het toestel in je zak of tas te houden. Je smartphone is draadloos verbonden via Bluetooth en kan dus worden bediend via de knop op het stuur of via stembediening.
Q. Welke commando's kan ik gebruiken met de stembediening?
Je kan stembediening gebruiken om te zoeken naar bestemmingen en contactpersonen en om tekstberichten in te voeren. Er zijn geen specifieke stemcommando's.
Q. Welke navigatie-apps worden ondersteund?
Voor navigatie wordt Google Maps ondersteund.
Q. Wordt de turn-by-turn navigatie weergegeven op de TFT-meter?
Omwille van veiligheidsredenen wordt Turn-by-turn navigatie niet weergegeven. De aanwijzingen worden enkel via spraaktechnologie doorgegeven.
Q. Kan ik apps van derden (WhatsApp, LINE enz.) gebruiken om te bellen?
Voor oproepen worden apps van derden niet ondersteund tijdens gebruik met de Honda RoadSync app. Je kunt bellen via het standaardsysteem voor oproepen.
Q. Hoe wijzig ik de instellingen voor meldingen van berichten-apps?
Je kan de berichten-app wijzigen via de Geavanceerde instellingen van de Honda RoadSync app. Alle ondersteunde berichtenapps die op jouw smartphone geïnstalleerd staan, verschijnen bij de instellingen. De geselecteerde berichten-apps geven je een melding bij nieuwe berichten terwijl je onderweg bent. Gelieve te kijken bij "Welke berichten-apps kunnen gebruikt worden?" hierboven.
Q. Welke muziek-apps kan ik gebruiken?
Onderstaande muziek-apps kan je gebruiken:
Amazon Music, Apple Music, Deezer, Player FM, Poweramp, Samsung Music, SoundCloud, Spotify, TuneIn Radio, VLC, YouTube Music, Mp3 Player.
Q. Hoe wijzig ik de muziek-app die gebruikt wordt op de Honda RoadSync app?
Je kan de muziek-app wijzigen via de Geavanceerde instellingen van de Honda RoadSync app. Alle ondersteunde muziek-apps geïnstalleerd op je smartphone verschijnen bij de instellingen als keuzemogelijkheid.
Q. Kan ik het geluid uitzetten?
Je kunt het geluid uitzetten door de knop op het stuur ingedrukt te houden. Houd deze knop nogmaals ingedrukt om het geluid weer aan te zetten.
Q. Wat is Trip History?
Terwijl je rijdt, wordt je traject automatisch geregistreerd zodat je het later kan herbekijken.
Q. Welke functies kan ik gebruiken zonder headset?
Je kan je smartphone met je motor verbinden via Bluetooth, de gebruiksinstructies bekijken in de tutorial-modus, favorieten toevoegen en ook de instellingen van de app wijzigen. Wat betreft schermweergave: wanneer je een nieuw bericht of oproep ontvangt, dan zie je een melding op het scherm. Aangezien Honda RoadSync ontwikkeld werd voor stembediening en spraaktechnologie, raadt Honda aan om de app te gebruiken met een geschikte headset voor de motorfiets.
Q. Welke functies kan ik gebruiken wanneer mijn smartphone geen internetverbinding heeft?
Zonder internetverbinding kun je nog altijd de smartphone verbinden met de motorfiets via Bluetooth, de instellingen van de app wijzigen, lokaal opgeslagen muziek beluisteren en het volume aanpassen. De functies die een internetverbinding vereisen, daarentegen, zullen niet werken.
Q. Kan ik voorkomen dat Bluetooth automatisch een verbinding maakt?
Gelieve de functie "Bluetooth Auto launch" uit te schakelen (OFF) via de geavanceerde instellingen van de Honda RoadSync app.
Q. Wat is het verschil tussen "Feedback language" en "App language" bij de taalinstellingen?
"App language" stelt de taal in die weergegeven wordt op je scherm. "Feedback language" stelt de taal van de spraaktechnologie in. Controleer beide taalinstellingen: de spraaktechnologie kan beschikbaar zijn in de taal van je voorkeur, zelfs wanneer die taal niet beschikbaar is als de weergavetaal op het scherm van de app.
Q. Hoe controleer ik welke versie van de app ik heb?
Je kunt de versie van de app controleren via de geavanceerde instellingen van de Honda RoadSync app.
Q. Hoe sluit ik de Honda RoadSync app af?
Indien de functie "Auto Connect/Disconnect" op ON staat (standaard: ON), zal de app zich automatisch afsluiten zodra je de motorfiets uitschakelt en op die manier de Bluetoothverbinding verbreekt. Indien je via de app zelf wil afsluiten, selecteer dan de optie om de app uit te schakelen via de snelle instellingen (Quick Settings).
Probleemoplossing
Q. Er is geen geluid.
Heb je het volume uitgezet? Zo ja, dan kan je het volume opnieuw inschakelen door de knop op het stuur ingedrukt te houden.
Q. Het geluid is zacht, hoe verhoog ik het volume?
Stel de volumes van de smartphone en van de Bluetooth headset op de juiste manier in.
Q. Het geluid van de stembediening is stiller dan de andere geluiden.
Indien het volume reeds op 100% staat en je nog steeds moeite hebt om de stem van de spraaktechnologie te horen via de app, dan kan je het volume van Tekst-naar-spraak op je smartphone aanpassen via de telefooninstelling "Toegankelijkheid" of "Accesibility" (Zoek op "Tekst-naar-spraak" of "Text-to-speech" in het zoekvenster van de instellingen van je smartphone en vind en activeer "Versterk spraakvolume" of "Amplify speech volume").
(bvb: Pixel4) Instellingen > Toegankelijkheid > Tekst-naar-spraak output > Klik op het symbool voor instellingen naast Voorkeursmodus > Versterk spraakvolume (aan/uit)
Q. Tekst-naar-spraak werkt niet.
Gebruik je een smartphone van Samsung, dan staat de tekst-naar-spraakmodus van Samsung als standaard ingesteld, wat de oorzaak kan zijn. Gelieve in de plaats daarvan de tekst-naar-spraakmodus van Google te gebruiken. Dat stel je in via de Honda RoadSync app.
Q. De instellingen van de stembediening zijn niet goed.
Dat is afhankelijk van je omgeving. Om de stemherkenning te verbeteren, probeer volgende stappen:
- Probeer het volume van je instructies te verhogen.
- Probeer om pas te spreken na het geluidssignaal dat de start van de spraakherkenning aangeeft.
- Controleer de taalinstelling en wijzig de taal naar diegene die je spreekt.
- De wind kan een invloed hebben op de microfoon van je headset. Probeer om de positie van de microfoon te wijzigen of gebruik een integraalhelm.
- Probeer een headset te gebruiken met een kwalitatieve microfoon.
Q. Ik kan het geluidssignaal om de stembediening te beginnen, niet horen.
Gelieve het "Ringtonevolume" in de instellingen van je smartphonevolume na te kijken. Het geluidssignaal wordt gestuurd door het "Beltoonvolume". Andere functies worden gestuurd door het "Mediavolume".
Q. De stembediening werkt niet.
Gelieve onderstaande na te gaan:
- Probeer een andere dienst voor stembediening zoals Google Assistant.
- Ga na of je Bluetooth headset correct verbonden is, en dat de microfoon ingeschakeld is.
- Probeer je Bluetooth headset te ontkoppelen en ga na of de stembediening wel werkt via de microfoon van je smartphone.
- De prestaties van de stemherkenning kunnen worden beïnvloed door geluid afkomstig van rijwind. Probeer een integraalhelm te gebruiken om geluid van rijwind te vermijden.
Q. Er wordt een weerbericht voor een andere locatie voorgelezen.
Indien je het weerbericht opvraagt met een bestemming ingevoerd in "Navigation" krijg je het lokale weerbericht van die bestemming te horen. Wanneer je "Navigation" annuleert, dan krijg je het weerbericht van je huidige locatie te horen.
Q. Het weerbericht lijkt niet te worden gedownload.
Gelieve na te gaan of je smartphone online is en verbinding heeft met het netwerk. Gelieve via andere apps die een netwerkverbinding vereisen te testen of je wel degelijk online bent.
Q. Ik krijg de melding "Geen resultaat" wanneer ik bij navigatie een bestemming zoek via stembediening.
De naam van de bestemming kan mogelijk niet gedetecteerd worden via de zoekfunctie. Gelieve een andere bestemming te proberen.
Q. Ik krijg de melding "Geen resultaat" wanneer ik bij navigatie in de buurt zoek.
Het is mogelijk dat de naam van de bestemming niet gedetecteerd kan worden via de zoekfunctie. Gelieve een andere bestemming te proberen.
Q. Waarom treedt er een navigatiefout op wanneer ik de bestemming probeer in te stellen?
Ga naar Android Instellingen > App > Google Maps App en controleer de volgende stappen:
- "Notificaties" > Controleer dat alle meldingen zijn ingeschakeld.
- "Batterij" > Zorg ervoor dat de batterij ingesteld is op "Onbeperkt".
- "Gegevensverbinding" > Zorg ervoor dat "Gegevensgebruik toestaan in achtergrond" ingeschakeld is.
We raden ook aan dat je jouw smartphone opnieuw opstart zodat de Google Maps app ook terug opgestart wordt.
Q. Ik kan geen muziek afspelen.
Gelieve een muziek-app te selecteren via de instellingen van de Honda RoadSync app en na te gaan of de muziek-app start met afspelen op de achtergrond. Indien de muziek niet afgespeeld kan worden op de app van jouw keuze, gelieve de app dan te starten zodat deze wel afspeelt en bedien vervolgens via de Honda RoadSync app.
Q. Ik krijg de foutmelding "Geen netwerk".
Controleer of je smartphone online is en probeer andere apps die een netwerkverbinding vereisen om na te gaan of je wel degelijk online bent.
Q. De app loopt vast.
Probeer de app "geforceerd te stoppen". Via de stappen hieronder kun je de app "geforceerd stoppen" gebruiken:
- Hou het icoon van de app ingedrukt in het app-overzicht van je smartphone.
- Open "App info".
- Selecteer "Geforceerd stoppen".
Q. Honda RoadSync werkt niet.
Contacteer ons support team:
Q. Ik krijg mijn probleem niet opgelost met de Veel Gestelde Vragen.
Contacteer ons support team.
Q. Ik heb een bug ontdekt.
Contacteer ons support team:
Diversen
Q. Wat moet ik doen wanneer ik naar een ander land verhuis?
Gelieve de wijziging van het land waarin je verblijft aan te vragen onder "Wijzig het land waarin ik verblijf" via App Support.
Q. Worden persoonsgegevens opgeslagen op de motorfiets?
Persoonlijke informatie wordt niet opgeslagen in de motorfiets.
Q. Kunnen mijn persoonsgegevens gelekt worden wanneer ik mijn motorfiets verkoop?
Aangezien persoonlijke informatie niet opgeslagen wordt in de motorfiets kunnen jouw gegevens niet gelekt worden.
Q. Hoe verwijder ik de data van mijn account op Honda RoadSync?
Gelieve ons hierover te informeren via de Support-functie in de app. We verwerken jouw aanvraag en verwijderen jouw account.
Q. Hoe kan ik de data van mijn account op Honda RoadSync weergeven?
Contacteer ons support team: