Honda E-Clutch Testdag: Een nieuwe manier van schakelen ontdekken
Om te ontdekken hoe die E-Clutch in de praktijk werkt, lieten we zes heel verschillende motorrijders AVB-oefeningen doen met deze nieuwe techniek! Oef, weet je nog? Urenlang die langzame slalom erin beuken, weer of geen weer. “NIET NAAR DE PILON KIJKEN” is voor altijd in mijn geheugen gegrift – en toch keek ik stiekem altijd. Genoeg over mijn trauma’s; wat is nou een betere manier om een elektronische koppeling uit te testen dan met deze examenvereisten?
Maar eerst een kleine opfrisser: wat is Honda E-Clutch?
Automatisch schakelen, maar dan op jouw manier. De E-Clutch van Honda is geen volautomaat en ook geen quickshifter. Het is iets ertussenin. Een slimme koppeling die het mogelijk maakt om zonder koppelingshendel op- en terug te schakelen, terwijl je toch het gevoel van zelf schakelen behoudt. Geen geklooi met slippen bij het stoplicht, geen verkrampte hand in de file. Gewoon rijden. Deze technologie is momenteel te vinden als optie op onder andere de Honda CB650R en CBR650R sinds 2024. En hoewel het futuristisch klinkt, voelt het verrassend vertrouwd zodra je opstapt.
“Het irritante is altijd dat je beide handen nodig hebt om langzaam te rijden. Maar met deze kan ik rijdend pionnen verplaatsen!”
Eerste ervaringen met de E-Clutch: een testdag met zes motorrijders
Om te ontdekken hoe dat in de praktijk werkt, lieten we zes heel verschillende motorrijders kennismaken met de E-Clutch. Van ervaren beginners tot doorgewinterde tourrijders, mannen en vrouwen, allemaal zijn ze benieuwd en hebben ze wellicht vooroordelen met een gezonde dosis nieuwsgierigheid. Dit is wat ze ervan vonden.
Eerste ervaringen met de E-Clutch: een testdag met zes motorrijders
Om te ontdekken hoe dat in de praktijk werkt, lieten we zes heel verschillende motorrijders kennismaken met de E-Clutch. Van ervaren beginners tot doorgewinterde tourrijders, mannen en vrouwen, allemaal zijn ze benieuwd en hebben ze wellicht vooroordelen met een gezonde dosis nieuwsgierigheid. Dit is wat ze ervan vonden.
Simon – Old school meets toekomst
Simon is rijinstructeur en rijdt al ruim tien jaar motor. "Old school," noemt hij zichzelf. Iemand die zweert bij volledige controle en niet snel warmloopt voor elektronische snufjes. Maar toch stond hij daar, nieuwsgierig, met een opgetrokken wenkbrauw en zijn handen over elkaar. “Laat mij het maar gewoon voelen, dan weet ik snel genoeg of het iets is.”
Binnen vijf minuten zat het schakelen zonder koppeling in zijn systeem. Nu hij zijn linkerhand vrij had wilde hij eens kijken of die oefeningen ook echt met één hand gereden kunnen worden. Hij stuurde scherp, hield zijn lijnen strak, en leek elk obstakel met speels gemak te ontwijken. “Het voelt gek,” zei hij na de eerste ronde, “maar ook logisch? Je mist niks, en tóch voelt het als zelf rijd.”

Toen hij voor de derde keer wegreed, zonder zijn vingers ook maar te bewegen, verscheen er een kleine grijns onder zijn helm. Een instructeur die iets nieuws leert – dat zie je niet elke dag. Aan het eind van de dag kwamen er rookwolken van zijn achterrem. “Ssst, niet tegen Honda zeggen.”
Amber – Verrast door controle
Amber rijdt normaal Triumph en keek met een tikkeltje sceptisch naar de E-Clutch. Vooral tijdens de stopoefeningen verwachtte ze dat de motor in derde versnelling zou afslaan. Maar dat gebeurde niet. “Ik dacht echt dat hij uit zou vallen, maar dat deed hij niet.”
Ze had zichtbaar lol tijdens de oefeningen en moest lachen toen ze per ongeluk toch de koppeling pakte en de motor daarmee liet afslaan. “Oeps, dat was dus míjn schuld.”
Mark – Van circuit tot parkeerplaats
Mark is een doorgewinterde rijder die zijn banden eerst aan de zijkant oprijdt op het circuit, om ze daarna als woon-werkband op zijn Moto Guzzi te gebruiken. Hij houdt van sleutelen en van nieuwe techniek.
“Wat ik niet had verwacht, is hoe soepel het schakelen ging, zelfs laag in de toeren. Dat gaf meteen vertrouwen.” De oefeningen waren geen kleinigheidje: onbekende motor, slecht parkeerterrein, en een systeem dat zelf koppelt. Maar na een paar pogingen lukte het weer. Een overwinning!
Nikki – Geen koppeling nodig
Nikki dacht van tevoren dat ze constant uit reflex de koppeling zou grijpen. Maar dat bleek niet zo te zijn. “Eigenlijk had ik die urge helemaal niet,” vertelde ze. Het rijden voelde intuïtief en vertrouwd. “Alsof je lichaam meteen snapt hoe het werkt.”
Anne – Praktisch én leuk
Voor Anne draait motorrijden niet alleen om toeren, maar ook om gemak. “Even snel naar de supermarkt doe je misschien niet zo snel met de motor, maar met deze kan dat wél.”
Wat haar vooral beviel, was dat je nog steeds alles zelf doet – sturen, schakelen, aanvoelen – maar zonder dat je de hele tijd met die koppelingshendel bezig bent. “Je blijft in controle.”
Rick – Technisch scherp
Rick had een duidelijke mening. “Het werkt. Zeker. Maar de koppeling mag iets meer bandbreedte hebben.” Daarmee bedoelde hij: iets meer speling bij langzaam optrekken. “Nu is 'ie soms wat abrupt, zeker bij langzame manoeuvres. Maar als je snel weg wilt, reageert hij juist lekker direct.”
Mijn conclusie als organisator
Ik had al eerder met de E-Clutch gereden, maar deze dag bevestigde wat ik al vermoedde: dit is geen gimmick. Het is een praktische innovatie die het rijden lichter maakt, zonder je iets af te nemen. En als ik zie hoe zes totaal verschillende mensen, elk met hun eigen stijl, na een half uurtje oefenen met een glimlach afstappen, dan weet ik: dit is pas het begin.
Wil je het met je eigen ogen zien? Dat kan! We hebben het ook op video ;)
