RC213V-S op de Red Bull Ring
Zie hoe Marc Márquez en Dani Pedrosa de RC213V-S testen op de Red Bull Ring.
Honda's racingactiviteiten zijn een laboratorium op wielen. Honda verzamelt feedback uit elke race om die toe te passen op alle productiemodellen.
De RC213V-S is het resultaat van technologie die gecreëerd werd op basis van Honda's racingactiviteiten. Deze technologie wordt gebruikt om een commercieel model op de markt te brengen. Zo ontstond er een nieuw streefdoel.
Honda gaat uit van het principe dat de snelste motor meteen ook de motor is die het gemakkelijkst te besturen is. Sinds het debuut op de TT van het Eiland Man in 1958 heeft Honda motoren gebouwd die exclusief gericht waren op racen. Met overwinning na overwinning als resultaat.
Videogalerij
Zie hoe Marc Márquez en Dani Pedrosa de RC213V-S testen op de Red Bull Ring.
Elk deel van de RC213V-S werd met de hand gemaakt en tot in het kleinste detail verzorgd om MotoGP stuurkwaliteiten te bieden op de weg en op het circuit.
Ontdek wat de eerste indrukken waren van tweevoudig MotoGP wereldkampioen Marc Marquez over de MotoGP motor voor de straat.
Ontdek wat de eerste indrukken waren van Honda MotoGP-rijder Dani Pedrosa over de MotoGP motor voor de straat.
Wat was het doel van de ontwikkelaars bij de start van dit project? Projectleider Hiroshi Unuki vertelt er u alles over.
Het ontwerp van de RC213V-S was een unieke uitdaging. Ontdek hoe drie vormgevende ingenieurs een dermate uitzonderlijke motor ontwikkelden.
Het design van deze motor moest volledig in het teken van de Honda Spirit staan. Ontdek hoe Hiroaki Tsukui het ontwerp van de RC213V-S aanpakte.
Lees hoe drie RC213V-S ingenieurs het ontwerp en het productieproces van het motorblok aanpakten.
Wat was de grootste uitdaging op het vlak van geluidsbeperking en elektronica bij het ontwerp van de RC213V-S? Ontdek wat drie RCV-ingenieurs erover vertellen.
Ontdek het ontwikkelingsconcept voor de RC213V-S van projectleider Shogo Kanaumi.
De RC213V-S heeft de specificaties van de RC213V geërfd om zo een grondige massacentralisatie te verzekeren. Dit kan door het gebruik van lichte materialen, een zeer hoge precisie bij de productie van de onderdelen en een grote expertise tijdens het bouwen van de motor. De RC213V-S is ook uitgerust met de controletechnologie die op de RC213V gebruikt wordt.
Alleen de absoluut noodzakelijke veranderingen werden gemaakt aan de RC213V opdat de RC213V-S op de openbare weg zou kunnen rijden.
Honda Motorcycles streeft er voortdurend naar om klanten gelukkig te maken door technologie.
De RC213V-S is de belichaming van dat streven.
Bij een MotoGP motor gaat het erom dat er iets totaal anders gebouwd wordt dan een productiemotor: om concurrerend te zijn gaat de aandacht naar gewichtsbeperking van alle onderdelen, precisie bij het vervaardigen van onderdelen en een hoog niveau van technische vakkundigheid bij het bouwen van de motor. De RC213V-S deelt deze kenmerken met de RC213V.
Het enige technische verschil is dat de pneumatische kleppen van de RC213V vervangen zijn door kleppen met veren (hoewel de overbrenging naar de nokkenas identiek blijft), terwijl de naadloze versnellingsbak is vervangen door een gewone versnellingsbak. Deze onderdelen hebben een hogere duurzaamheid en werden overgenomen van de al beschikbare RCV1000R open klasse racemotor.
Om tegemoet te komen aan de wettelijke voorschriften voor de openbare weg, is de RC213V-S uitgerust met koplamp en achterlicht, spiegels, snelheidsmeter, demper met katalysator, nummerplaathouder, claxon, etc.
Om praktische redenen zijn de RC213V-S banden, remschijven en remblokken nieuw en de motor heeft een grotere stuuruitslag. Extra uitrusting omvat Honda's Smart Key, een startmotor en een zijsteun.
De RC213V-S heeft een aantal extra kenmerken waardoor hij legaal is voor straatgebruik.
Met de RC213V-S bieden we de wendbaarheid van de RC213V op de openbare weg. We zorgden ervoor dat elk onderdeel zich onderscheidt van de massaproductie-items op basis van het gebruikte materiaal, de behandeling van de oppervlakken en de constructiemethode die tegelijk de stijfheid verbetert en het gewicht beperkt,. net als op de RC213V. Elk onderdeel wordt met de hand gemaakt en machinaal afgewerkt tot het aan dezelfde specificaties voldoet als die van de RC213V. Dat zijn meteen de hoogst mogelijke normen.
De RC213V-S werd ontworpen om op de openbare weg te rijden, maar desondanks is er ook een Sports Kit beschikbaar voor wie wil racen op een gesloten circuit.
De montage van de Sports Kit, de verwijdering van de lichten en andere zaken worden afgehandeld door gespecialiseerde dealers met het vereiste gereedschap en de juiste training voor de RC213V-S.