Taal Sluiten

Klik om taal te wijzigen

De CBR1000RR-R Fireblade en Fireblade SP leiden Honda’s 2020 EICMA line-up

Honda toont vandaag zijn volledige 2020 motorfietsen line-up op de EICMA in Milaan. Geleid door een nieuw vlaggenschip en met nieuwe modellen in racing, adventure, roadsters en commuters, is Honda’s line-up voor 2020 weer bijzonder breed en volledig.

7 november 2019

CBR1000RR-R Fireblade en CBR1000RR-R Fireblade SP

Al 28 jaar zijn de woorden ‘Honda Fireblade’ synoniem voor perfecte stuureigenschappen, balans en puur rijplezier. In 2020 begint Honda een nieuw hoofdstuk in Fireblade ’s rijke geschiedenis, met een motorfiets die ‘Born to Race’ is.

In grote mate geïnspireerd op de RC213V MotoGP motor en zijn straat legale RC213V-S broer, wordt de 2020 CBR1000RR-R aangedreven door het krachtigste vier-in-lijn motorblok dat Honda ooit gebouwd heeft. Hij deelt zijn boring en slag met de RC213V en levert een maximum vermogen van 160 kW (217,6 PK) bij 14.500 tpm, met een koppel van 113Nm bij 12.500 tpm en een gewicht van amper 201 kg.

De CBR1000RR-R zal ook beschikbaar zijn in een SP-variant met semi-actieve Öhlins ophanging van de tweede generatie, met de Öhlins Electronic Control gericht op de 43 mm NPX vork en Öhlins TTX36 Smart-EC achterschokbreker. Verder ook de nieuwe Brembo Stylema radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen en dezelfde achterremklauw als die van de RC213V-S.

Beide varianten gebruiken geavanceerde technologie voor de aerodynamica – beïnvloed door HRC’s meervoudige WK winnende motor de RC213V – en een zes-axiale Bosch IMU. Dit ter vervanging van de vijf-axiale IMU op het vorige model. Dit biedt uiterst precieze berekening van de motorbewegingen in lengte, breedte en hoogte zodat de rijder de motor nog beter kan controleren met nooit geziene niveaus in stuurgedrag en prestaties.

Helemaal in lijn met Honda’s filosofie van massa centralisatie, zijn zowel de CBR1000RR-R Fireblade als de CBR1000RR-R Fireblade SP uitgerust met een lichte Akrapovic titanium uitlaat. Beide motoren zullen beschikbaar zijn in twee kleurvariaties: HRC-geïnspireerd Grand Prix Red en Matte Pearl Black.

SH125i

De SH125i marktleider is bijna volledig nieuw voor 2020. Gebaseerd op een geschiedenis van meer dan een miljoen verkochte modellen die begon met de SH50 in 1984, is de 2020 SH125i uitgerust met een krachtiger en efficiënter blok dat opgehangen is in een rank design met nieuw kuipwerk. In combinatie met het nieuw frame is er hierdoor ruim 50% meer opbergruimte.

Een nieuw vierkleps ‘eSP’ blok dat voldoet aan de EURO5 normen drijft de 2020 SH125i aan. Met meer vermogen bovenin en een krachtiger acceleratie, biedt dit blok ook een lager verbruik dan het vorige model. Honda’s Selectable Torque Control (HSTC) vervoegt de vrijloopstop als standaard uitrusting.

Het hertekende frame biedt niet alleen betere stuureigenschappen, het maakt ook plaats voor de o zo nuttige opbergruimte van 28 liter onder het zadel. Verder zorgen een USB lader, de Honda Smart Key – die nu ook de nieuwe Smart Topkoffer bedient – en een betere geometrie van de ophanging voor zowel gebruiksgemak als comfort.

CRF1100L Africa Twin en CRF1100L Africa Twin Adventure Sports

De onlangs geïntroduceerde CRF1100L Africa Twin en CRF1100L Africa Twin Adventure Sports maken hun Europees Motorshow debuut op de EICMA.

Beide versies maken gebruik van een lichter en smaller frame voor meer comfort en wendbaarheid en worden aangedreven door een lichtere én sterkere 1100 cc paralleltwin die meer vermogen biedt en voldoet aan de EURO5 normen. Een Honda-primeur: de Africa Twin beschikt over een nieuw 6,5 inch TFT-kleurscherm.

In het hart van elke motor bevindt zich een hoogtechnologisch elektronica pakket, gestuurd door een zes-axiale IMU die Honda’s Selectable Torque Control, Wheelie en Rear Lift Control en Bochten ABS en tevens meer intuïtief schakelen toelaat met DCT (Dual Clutch Transmission).

De CRF1100L Africa Twin – beschikbaar in Grand Prix Red en Matte Ballistic Black – is gericht op off-road avontuur, met bodywork in rally stijl, een slanke 18,8 liter benzinetank, laag scherm en banden met binnenbanden.

De CRF1100L Africa Twin Adventure Sports onderscheidt zich van de standaard Africa Twin door zijn focus op lange afstanden. Dit via een vijfvoudig instelbaar windscherm, drietraps bochtenverlichting, tubeless banden en een 24,8 L benzinetank. De Adventure Sports is in 2020 uitgerust met de Showa Electronic Equipped Rider Adjustment ophanging die ervoor zorgt dat bij iedere ondergrond en bij elke rijstijl de juiste veerkarakteristieken geboden worden. Beschikbaar in Pearl Glare White Tricolour en Darkness Black Metallic.

CMX500 Rebel

Honda’s A2-vriendelijke 500 cc paralleltwin cruiser krijgt heel wat updates voor 2020. De CMX500 Rebel voldoet nu aan de EURO5 normen en krijgt LED verlichting -inclusief een opvallende ronde koplamp – een nieuwe versnellingsindicator, slipper koppeling, comfortabeler zadel en een nieuwe uitlaat.

De CMX500 Rebel S Edition is uitgevoerd in Matte Axis Grey Metallic met af-fabriek een set accessoires met daarin een koplampkuip, zwarte vork covers en vorkbeschermers plus een zadel met diamant-type stiksel.

CB1000R

Honda’s vlaggenschip in de Naked ‘Neo Sports Café’ familie – de CB1000R – combineert klassieke lijnen met een modern gevoel en verbluffende prestaties. Sinds de introductie in 2018, heeft deze motor gediend als inspiratie voor heel wat ombouw projecten en in 2020 komen subtiele veranderingen zijn premium look en uitstraling versterken.

Een volledig zwart balhoofd en kroonplaat zorgen ervoor dat de zilveren accenten op die onderdelen tot het verleden behoren. Dit wordt ondersteund door een nieuwe Metallic Ballistic Black koplamphouder. Andere kleuren voor de achterveer en de voorste remschijven en een opvallende zilveren race striping op de bovenzijde van de benzinetank, maken de nieuwe look compleet.