Taal Sluiten

Klik om taal te wijzigen

Close-up van Honda motor op F1 wagen.
Close-up van Honda motor op F1 wagen.

Ontdek de RA619H

De combinatie van de kracht van een interne benzineverbrandingsmotor (ICE) met systemen voor energieterugwinning (ERS) vormt de basis van deze hybride motor (PU). Met zijn enorme kracht en zijn hoge efficiëntie is dit echt het hart en de ziel van een moderne Formule 1 raceauto.

Scrollen

De geavanceerde hybride elektrische systemen recycleren energie uit de remmen en de uitlaatgassen. Deze doorgedreven efficiëntie optimaliseert het vermogen en de talrijke innovaties uit het racecircuit worden uiteindelijk ook toegepast in het Honda wagengamma voor de weg.

Ontdek de verschillende elementen die een cruciale rol spelen in de werking van de moderne motor.

3D CAD motor

V6 ICE

Elke race begint hier. De huidige regelgeving specificeert een 1600cc 6-cilinder motor met 2 rijen van 3 cilinders in een V-vorm. De gebruikte brandstof is strikt gereguleerd en is in feite vergelijkbaar met de benzine in een gewoon tankstation.

3D CAD van turbocompressor

TURBO-COMPRESSOR

De huidige interne verbrandingsmotoren werken met een turbocompressor. Het elektrische vermogen dat de motor van het hybride systeem levert, wordt aangevuld met het vermogen dat afkomstig is van deze turbo. Daarbij worden de hete gassen uit het uitlaatsysteem van de motor gebruikt om een compressor te laten draaien die het lucht/brandstof-mengsel verbetert dat ingespoten wordt in de motor. Er is zuurstof nodig om een brandstof te verbranden. De hoeveelheid brandstof per race is beperkt tot 110 kg. De verbranding moet dus zo efficiënt mogelijk verlopen en daarvoor is nog meer zuurstof nodig. Onze turbocompressor helpt de motor gewoon om sneller te "ademen". Dit is bijzonder nuttig als de motor een 100.000 toeren per minuut haalt.

De turbo wordt ook bijgestaan door de MGU-H en de MGU-K.

3D CAD van motorgenerator, Kineti

MGU-K

De MGU-K (Motor Generator Unit, Kinetic) is een van de meest complexe onderdelen van de F1 motor en heeft meerdere taken.

Wanneer een Formule 1 remt, worden enorme hoeveelheden warmte geproduceerd met temperaturen die zo hoog zijn dat de remblokken roodgloeiend worden. Ze moeten immers zeer veel energie absorberen. De MGU-K werkt bij ongeveer 1.000 graden Fahrenheit en kan deze energie regenereren in elektriciteit die dan wordt opgeslagen in de ES (Energy Store).

3D CAD van een MGU-K generator

MGU-H

De MGU-K is niet alleen een generator. Hij transporteert ook energie van de ES naar de aandrijving en geeft de wagen een extra vermogen van maximaal 160 rem-pk als dat nodig is. Deze energie kan ook worden ingezet in de MGU-H om de turbo te ondersteunen.

 

3D CAD van een MGU-K generator

MGU-H

De MGU-H (Motor Generator Unit, Heat) gebruikt de warmte van de uitlaatgassen van de wagen om een generator aan te drijven, vergelijkbaar met de manier waarop de MGU-K energie gebruikt. Deze omgezette energie kan rechtstreeks naar de ES of naar de MGU-K worden gestuurd.

De MGU-H kan in beide richtingen werken. Hij kan energie opnemen of energie weer afgeven. Hij ondersteunt vooral de turbo en helpt de compressor om snelheid te halen als u het gaspedaal indrukt. Hij minimaliseert op die manier de turbovertraging en maximaliseert de prestaties.

 

3D CAD van een Motor Generator Unit

ENERGY STORE

De Energy Store is een speciale batterij die specifiek is voor elke formule 1 motor. De ES slaat de energie op die de MGU-K en de MGU-H genereren.

Deze energie wordt gegenereerd uit de extreme krachten die ontwikkeld worden bij het remmen en door de hitte van de uitlaatgassen. Het is een essentiële krachtbron. De opslag van deze teruggewonnen energie in de wagen is een must omdat ze later absoluut noodzakelijk kan zijn. Gedurende een ronde kan vanuit de ES een maximale hoeveelheid van 4 MJ worden overgebracht naar de achterwielen. Dit levert ongeveer een 30 seconden extra vermogen per ronde op.

Zonder de ES zouden we vandaag onmogelijk kunnen racen met hybride wagens.

3D CAD van een Energy Store

BESTURINGS-ELEKTRONICA

De elektrische elementen van de PU worden enkele miljoenen keren per seconde gecontroleerd en gestuurd door de Electronic Control Unit (ECU) van de motor. Dit is een zeer belangrijk punt omdat de piloot tijdens een race op bepaalde momenten moet kunnen beschikken over precies de juiste hoeveelheid vermogen. Dankzij de sturing van de input, de output en de opwekking van energie, zorgt de ECU ervoor dat de motor het perfecte vermogen kan leveren.

3D CAD van een ECU