Onze trots, de Civic: We lanceerden de Civic in de jaren 70. Tien generaties later kopen elke dag bijna 2.000 mensen een nieuwe.
“Een bedrijf wordt niet het duidelijkst gedefinieerd door zijn mensen of zijn geschiedenis, maar door zijn producten.” Soichiro Honda
Wist u dat onze eerste auto, de T360, een vrachtwagen was? Onze tweede auto, de S500, was een sensatie: een kleine roadster met twee zitplaatsen met een bewonderenswaardig toerental tot 9.500 tpm en een topsnelheid van bijna 130 kilometer per uur. Dit was de wegversie van de conceptauto S360. Van zijn onafhankelijke wielophanging tot zijn motor met twee nokkenassen; hij was geavanceerder dan zijn gevestigde rivalen.
In het begin was de verkoop bescheiden, maar Honda-auto's stonden nu wel op de kaart – en na de verkoop van meer dan 100.000 T360's kwam de echte doorbraak voor de passagiersauto van Honda: de N360. Deze mini-Honda met maximale aantrekkingskracht, dit kleine wonder, maakte de weg vrij voor onze ster van de jaren 70: de Civic…
In de jaren 60 produceerden we onze eerste auto: een vrachtwagen. Dit was een groot succes, we verkochten er meer dan 100.000.
De prachtige Honda S500 sportauto was de droom van een purist en zette ons direct op de kaart.
De allereerste Civic werd op briljante wijze ontvangen en was de juiste auto op precies het juiste moment.
De jaren 70 rockten. En Honda rockte de jaren 70. We lanceerden onze bestverkopende auto ooit, de Civic, een briljant meesterwerk dat de wereld op stormachtige wijze veroverde. Vooral Amerika kon er geen genoeg van krijgen, omdat concurrenten uit het thuisland erbij vergeleken lompe, trage en benzine slurpende dinosaurussen leken.
Zesenveertig jaar later hebben we meer dan 24 miljoen Civics verkocht en kopen 700.000 mensen per jaar deze Honda-held. Het succes van de Civic in de jaren 70 leidde tot een groeiende vraag naar een grotere Honda; de Accord beantwoordde die vraag. We hebben zelfs een glamoureuze 2+2 coupé gelanceerd, de Prelude genaamd. Die rockte ook. En we waren eigenlijk nog maar net begonnen...
We introduceerden de Accord vrij snel na de Civic en ook deze Honda was meteen een succes, en is dat tot op de dag van vandaag.
Het was het tijdperk van enorme kapsels, flinke schoudervullingen en hoge toerentallen. Onze pittige Honda CRX 1.6i-16 was een sensatie van heel klein formaat, die de wereld liet kennismaken met het ontwerpwonder van de VTEC-motor. Nu is deze motor een moderne klassieker. We bleven uiteraard ook innoveren. De Honda Civic Shuttle was een van 's werelds eerste MPV's (multi-purpose vehicle) en een meester in het vervoeren van mensen.
We lanceerden een luxe nieuw halo-model, genaamd de Legend. En in de Verenigde Staten verkochten we deze onder een nieuw luxemerk: Acura, het eerste Japanse premium merk ter wereld. We ontwierpen ook een Honda voor Europa, de Concerto gezinshatchback. Deze was zo populair dat we al snel besloten om 'm hier te bouwen.
In de jaren 80 werd de eerste motor met Variable Valve Timing in een wegauto gebruikt.
De Concerto was een Honda voor Europa en vormde een belangrijk deel van onze relatie met BL.
De Honda NSX was onze eerste supercar, die de hele high-performance sector voorgoed veranderde.
We droomden er al jaren van een high-performance supercar te bouwen. In het nieuwe decennium werd deze droom realiteit: de bijzondere NSX kreeg goedkeuring van Ayrton Senna en was goed genoeg om Europese concurrenten terug naar de tekentafel te sturen. Maar we bleven met beide voeten op de grond en anticipeerden op de verschuiving naar SUV's met de lancering van de slimme en compacte CR-V. Vandaag de dag de bestverkopende SUV ter wereld.
We introduceerden onze high-performance ‘R’-lijn in de jaren 90 – met de R van racen – en wegracers zoals de Civic Type R en Accord Type R kregen later gezelschap van de Honda S2000 roadster, in 1999. De roadster was een verjaardagscadeau voor onszelf ter ere van ons 50-jarig bestaan, een update van onze oorspronkelijke S500.
De huidige Honda Civic Type R draagt nog steeds het rode Honda 'H'-logo dat zijn race-DNA onderstreept.
Honda’s geschiedenis van de productie van revolutionair kleine auto's dateert uit de jaren 60. In 2002 bewezen we dat de creativiteit levend en wel was. De Jazz was een supermini met de ruimte van een gezinsauto. We plaatsten de benzinetank onder de voorstoelen zodat er achterin meer ruimte ontstond. We maakten vervolgens optimaal gebruik van deze ruimte met de uitvinding van de neer- en opklapbare Magic Seats. Nog nooit eerder waren stoelen zo enorm praktisch. Voor bestuurders die ook ruimte nodig hadden maar niet wilden inleveren op prestaties, boden we de Honda Stream aan - een fusie tussen de stijl van een sportcoupé en de veelzijdigheid van een MPV.
En aangezien we nooit stopten met dromen, creëerden we de Honda FR-V: omdat zes stoelen beter zijn dan vijf. Zijn slimme interieur was geen compromis tussen passagiersruimte en bagageruimte. Daarentegen bood de Honda Insight maar twee zitplaatsen, maar daar maakte niemand zich druk om. Het was de eerste hybride auto die in Europa werd verkocht. Een auto die zijn tijd ver vooruit was.
Wie zegt dat kleine auto's vanbinnen ook klein moeten zijn? De neerklapbare stoelen in onze ruime Jazz waren zo slim, dat we ze de naam Magic Seats gaven.
Onze geweldige supermini arriveerde en deed iedereen versteld staan met zijn verrassend grote interieurruimte.
De HR-V van de eerste generatie kreeg als bijnaam “The Joy Machine”.
We waren vroeg voor de revolutie van de kleine SUV. Misschien wel te vroeg. Onze HR-V uit 1999 werd gewaardeerd, maar er bleef een gat van tien jaar bestaan, totdat we 'm vervingen. Toen we de naam in 2015 nieuw leven inbliezen, was de markt er klaar voor. Nu is de moderne HR-V de bestverkopende kleine SUV ter wereld.
We hebben de NSX supercar ook opnieuw uitgevonden voor het moderne tijdperk, als een hybride meesterwerk. Onze huidige real-world held is de Civic Type R, een performanceauto met een vermogen van 320 pk en koning van alle hot-hatchbacks. Omdat, zoals onze oprichter Soichiro zei, “we allemaal recht hebben op onze gekke dromen”.
De nieuwste NSX is, net als de oorspronkelijke, een revolutie. De prestaties zijn explosief, maar hij kan ook volledig op elektriciteit rijden.