
1962 - Ontstaan van het verlangen
De legendarische Honda RA271. Het was de eerste Japanse raceauto in de Formule 1 en hij werd aangedreven door een 1,5 liter V12-motor. We waren een van de weinige teams die zowel de motor als het chassis bouwden. Het was een echte volbloed Honda.

1965 - Vurige passie
Iedereen die betrokken is bij het F1 racen, weet dat de combinatie van een tomeloze inzet en vele uren voorbereiding het verschil maakt. De kennis en de ervaringen van onze teams in die eerste jaren leverden uiteindelijk een eerste overwinning op in de Mexicaanse Grand Prix van 1965.

1967 - De opwinding van een competitie
John Surtees leverde een bijdrage tot de ontwikkeling van de iconische RA300. Het was een 48 kleppen V12-motor en John Surtees haalde in 1967 met deze motor onze tweede Formule 1 overwinning in Monza. Na dit geweldige succes zijn we in 1968 even gestopt met de Formule 1 om ons te concentreren op onze wegvoertuigen. Maar we keerden terug in 1983.

1983 - De vlam blijft altijd branden
Het wachten duurde dus zeer lang, maar 15 jaar later kwamen we terug in de Formule 1 wereld als motorleverancier van Spirit Racing met de 1,5 liter V6 turbo RA163E met elektronisch gestuurde, geprogrammeerde brandstofinjectie (PGMFi). Deze terugkeer gaf een zeer goed gevoel.

1984 - De ster wordt helderder
In 1984 begon onze volharding, ons doorzettingsvermogen en onze bereidheid om risico's te nemen resultaten op te leveren. Keke Rosberg won de Dallas Grand Prix in de VS in een Williams wagen met Honda motor. We waren terug in de race! Maar we waren natuurlijk weer niet tevreden met maar één overwinning.

1986 - We duwen het gaspedaal in
Onze RA166E V6 turbomotor overheerste de races en de Williams-Honda FW11 werd beschouwd als een van de sterkste wagens van het seizoen 1986. We strandden op slechts twee puntjes van de titel voor de piloten, maar met Nigel Mansell wonnen we het wereldkampioenschap voor constructeurs en dat vormde het begin van een gouden tijdperk.
Een hoger niveau
Het tempo opdrijven.
In 2000 keerden we terug. We leverden motoren aan BAR en in 2004 haalden we de tweede plaats. In 2006 won de ploeg, nu omgedoopt tot Honda F1 Racing, de Hongaarse Grand Prix. Jenson Button haalde hier zijn eerste Formule 1 overwinning. Het "Earth Dreams" motorprogramma begon in 2007. Na de wereldwijde financiële crash waren we echter verplicht om dit project op te geven. Maar in 2009 ontwikkelde het herdoopte Brawn GP team een wagen. Met Jenson Button wonnen ze zes van de eerste zeven races om probleemloos de wereldtitel voor piloten en voor constructeurs te halen.
De teams voor 2020, in vogelvlucht
RB16 racewagen
Max Verstappen en Alexander Albon
3 overwinningen: Oostenrijk, Duitsland en Brazilië
Ronderecord - Verstappen
Hungaroring 1:14.572
AT01 racewagen
Pierre Gasly en Daniil Kvyat
P2: Brazilië
Snelste ronde - Gasly
Shanghai International Circuit 1:34.547

Het Honda gamma
In al onze auto's zit race DNA. Hier krijgt u meer informatie.