Taal Sluiten

Klik om taal te wijzigen

Mijn Rit, Mijn Leven: Toni Bou

"De emoties die ik voel tijdens het motorrijden zijn altijd positief. Op die momenten, ongeacht mijn job, kan ik mezelf volledig afsluiten en plezier maken. Zo ontwaak ik elke dag opnieuw vol verlangen en enthousiasme om te gaan trainen. Hoe ik me voel tijdens het motorrijden kan ik samenvatten in één woord: gelukzalig! Tijdens het rijden voel ik alle druk en zenuwen verdwijnen. Ik geniet met volle teugen, want kijk niet achterom. Ik kijk enkel naar voren, en leef helemaal in het moment."

Bekijk het volledige interview met Toni Bou via: link.honda.racing/JwBm

De meest succesvolle motorrijder ter wereld strijdt niet tegen 350 km/u mee in de MotoGP-wereld. Wel in de trager draaiende wereld van de TrialGP en X-Trial, waar buitengewoon talent van toprijders ongelofelijke staaltjes precisie en machinebeheersing etaleren.

Trialmeester van het Repsol Honda Team Toni Bou sleepte niet minder dan 30 WK-titels in de wacht. Dat zijn er 22 meer dan zijn kompaan uit de MotoGP Marc Márquez. Dat maakt van de 34 jaar oude Spanjaard de meest succesvolle rijder over alle disciplines heen in de geschiedenis van de motorsport op motoren.

Bekijk een video van Bou in actie aan boord van zijn Montesa Honda Cota 4RT trialmotor. Je zal nog meer versteld staan dan wanneer je Márquez met zijn RC213V over Mugello ziet razen.

Het is als kijken naar de wildste motorstunts uit een James Bondfilm, vermenigvuldigd met factor 10: een drie meter hoge klif oprijden alsof die er niet eens is, een ravijn overspringen alsof die er niet eens is...

Bou werd verliefd op motorfietsen en op trialrijden in het bijzonder toen hij vier jaar oud was, en hij van zijn vader een mini trialmotor kreeg. De twee emoties die hem doen blijven rijden en strijden op het hoogste niveau zijn dezelfde als degenen die miljoenen motorrijders voelen telkens ze op een motor stappen: plezier en blijdschap.

"De belangrijkste factor van mijn succes is dat ik enorm houd van rijden.", zegt de veelbekroonde Spanjaard. "Zo ben altijd gemotiveerd om te trainen, en dat zorgt ervoor dat ik mezelf wil blijven verbeteren op elke leeftijd.

"De emoties die ik voel tijdens het motorrijden zijn altijd positief. Op die momenten, ongeacht mijn job, kan ik mezelf volledig afsluiten en plezier maken. Zo ontwaak ik elke dag opnieuw vol verlangen en enthousiasme om te trainen.

"Hoe ik me voel tijdens het motorrijden kan ik samenvatten in één woord: gelukzalig! Tijdens het rijden voel ik alle druk en zenuwen verdwijnen. Ik geniet met volle teugen, want kijk niet achterom. Ik kijk enkel naar voren, en leef helemaal in het moment."

Bou zal nooit de moment vergeten waarop hij zijn eerste motorfiets kreeg, op zijn vierde verjaardag.

"Al heel lang zeurde ik om een motorfiets. Hoewel ik nog heel klein was, wist ik al heel goed wat ik wilde!"

Bou's vader zorgde niet alleen voor het startschot. Hij stond aan zijn zijde gedurende het hele verhaal: van het kind dat plezier trapte op een minibike tot de meest succesvolle motorrijder in de geschiedenis. Trial, dat is dus altijd al een familiegebeuren geweest.

"De persoon die me het meeste inspireerde is mijn vader. Want hij is de reden dat ik hiermee begon. Hij was er altijd bij en heeft me enorm geholpen."

Bou debuteerde in het wereldkampioenschap in Noord-Ierland in de lente van 2003. Hij won zijn eerste wereldbekerwedstrijd in Galicië, Spanje, drie jaar later.

Sindsdien wist hij een palmares bij elkaar te rijden waar je mond van openvalt: winst in het outdoor TrialGP wereldkampioenschap in 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021. Dat zijn 15 opeenvolgende titels. Zijn laatste titel won hij ondanks dat hij been brak tijdens een training, nog geen maand voor de eerste wedstrijd.

Maar daar houdt het niet op. Bou domineerde ook ontegensprekelijk het indoor X-Trial wereldkampioenschap. Daarin verdubbelde hij zijn aantal wereldtitels met overwinningen in 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021. Dat staat dus gelijk aan een totaal van 30 wereldtitels op naam van één man, Toni Bou!

Bou is verliefd op motorrijden, dus uiteraard rijdt hij niet enkel en alleen voor zijn werk. Hij is geboren in Barcelona en woont nu in het bergachtige Prinsdom Andorra. Wanneer hij tijd vrij heeft, doet hij niets liever dan de bergen intrekken voor een ritje op endurmotoren met vrienden, gewoon voor het plezier.

Bou daagt zichzelf graag uit door ook andere motorcompetities uit te proberen.

"Als rijder ben ik mentaal erg actief en rusteloos. Ik vind het leuk om andere disciplines uit te proberen, zelfs diegene waar ik niet erg goed in ben. Zo kom ik mezelf tegen, zoek ik mijn limieten op en kan ik mezelf testen.

"Als ik een andere discipline zou moeten kiezen, dan zou het extreme enduro zijn. Heel wat trialrijders stapten over naar deze sport. Hun vaardigheden op vlak van snelheid en techniek speelt daar zeker in hun voordeel. Ik zou het enorm graag gaan doen, maar ik ga altijd tot het uiterste. Telkens ik het probeer, lig ik tegen de grond. Dus mijn team houdt me enigszins tegen!"

Bou kan rekenen op zijn talent, toewijding en harde werk om titels te winnen. Daarbovenop zorgt zijn moed en durf ervoor dat hij risico's neemt waar anderen misschien de grens zouden trekken.

"Ik ben een rijder die risico's neemt en daar ook voldoening van krijgt."

Natuurlijk is Bou nog niet klaar met rijden. Zijn nieuwste contract met Honda Racing Corporation duurt nog tot eind 2024. Niemand weet wanneer hij zal stoppen met rijden voor de wereldtitels. Maar wanneer hij stopt, zal hij voor lange tijd 's werelds meest succesvolle motorrijder zijn. Misschien wel voor altijd.

Toni Bou in actie.
Toni Bou viert.