Taal Sluiten

Klik om taal te wijzigen

The Power of Dreams, in het echt: Jules en zijn Fireblade

Soms lees je een verhaal dat je meteen raakt. Dat gebeurde ook bij ons toen we in een motormagazine lazen over Jules en zijn grote droom: ooit met zijn CBR1000RR-R Fireblade SP Carbon Edition het circuit op. Niet vanzelfsprekend, als je weet dat Jules door een ongeluk tijdens een schietoefening in Afghanistan zijn rechterarm verloor.

Binnen het Honda-team wisten we direct dat deze droom werkelijkheid moest worden. Samen met 2 The Experience was het dan ook ons genoegen Jules en zijn vrouw, Imke, te verwelkomen op het circuit van Lelystad voor een trackday bochtentraining.

Een motor op maat

Om Jules zijn droom waar te maken, moest er eerst gesleuteld worden. In 2024 liet hij zijn Fireblade op een ingenieuze manier ombouwen door een gespecialiseerde firma in Nederland. De voorrem verhuisde naar de linkerzijde, waar normaal de koppeling zit. De koppelingshendel werd verplaatst zodat hij bediend kan worden met de duim.

Daarnaast kreeg de rechterhandgreep een speciaal haaksysteem, dat Jules toelaat om via zijn (carbon) prothese te koppelen en tegelijk voldoende vrijheid te behouden om vlot door de bochten te sturen. Het systeem heeft zelfs een ingebouwde veiligheid: bij een bepaalde zijdelingse kracht schiet de haak automatisch los.

Jules maakte een weloverwogen keuze: geen beginnersmotor, maar meteen zijn droommachine. De Fireblade SP is uitgerust met een 1000cc-blok, goed voor 160 kW, Ohlins-ophanging en Brembo-remmen. Een echte circuitmotor. Niet noodzakelijk aan te raden voor beginnende rijders. Maar als je investeert om de motor aan te passen, is het logisch dat je kiest voor iets dat jarenlang je trouwe metgezel kan zijn. Een motor waar je niet meteen uitgroeit. De keuze voor de Carbon Edition was vanzelfsprekend, die moest natuurlijk matchen met zijn prothese.

Wachten op de eerste meters

Zoals bij elke trackday begon de dag met een uitgebreide rider briefing. Maar net toen de spanning de hoogte in ging, barstte de hemel open. Een stevige regenbui zorgde ervoor dat de start werd uitgesteld. In de pitlane heerste ondertussen een gemoedelijke drukte van motorliefhebbers. Jules werd regelmatig aangesproken. Iedereen was nieuwsgierig naar de technische aanpassingen van zijn Fireblade.

Rond 14 uur was het eindelijk zover. De regen was nog niet helemaal weg, maar Jules trok voorzichtig het circuit op, begeleid door een instructeur. Op een nat asfalt, en met een onwennige Jules kreeg zijn Fireblade nog niet de kans om volledig te schitteren. Toch stond er na die eerste ronde al iets duidelijk te lezen in de pitlane: een brede glimlach op zijn gezicht.

Stap voor stap meer vertrouwen

De tweede sessie was opnieuw nat, maar je merkte meteen dat Jules met meer vertrouwen de bochten indook. De tips van de instructeur deden hun werk. Zijn lijnen werden netter, zijn houding rustiger. Langs de kant volgde Imke alles met een bang hartje. Soms leek ze nerveuzer dan hijzelf, maar telkens als hij de bocht van de pitlane om kwam, zag je de spanning op haar gezicht wegsmelten.

En toen kwam de ommekeer. Bij de derde sessie brak de zon door en droogde het asfalt langzaam op. Meteen groeide het vertrouwen. Ronde na ronde schoof Jules zijn rempunt iets verder, knikte hij dieper in de bocht en durfde hij harder het gas open te draaien. Je voelde vanaf de zijlijn het vertrouwen en de connectie tussen rijder en motor sterker worden. Dat bevestigde hij bij terugkomst in de pitlane:

‘Alles is mogelijk, maar je moet het zelf doen. De instructeur gaf me onderweg waardevolle tips, maar het blijft aan jou om het in de praktijk te brengen. Uiteindelijk moet je zelf dat vertrouwen opbouwen, gas geven en durven die bocht dieper in te sturen. Dat maakt het des te mooier wanneer het lukt.’

Meer dan rijden alleen

Het ging die dag niet enkel over snelheid of rondetijden. Het ging om een droom die werkelijkheid werd. Een knap staaltje doorzettingsvermogen, technische vernuft en een groot bewijs van de kracht van passie.  Aan het einde van de dag straalde Jules, ondanks toenemende spierpijn, nog steeds. Zijn Fireblade had zich bewezen, hijzelf had grenzen verlegd en wij mochten getuige zijn van een bijzonder verhaal.

Met Honda staat alles in het teken van The Power of Dreams. Soms is er niets mooier dan te zien hoe een droom werkelijkheid wordt, zoals die van Jules, die samen met zijn Fireblade het circuit op ging en liet zien dat passie altijd sterker is dan obstakels.