Taal Sluiten

Klik om taal te wijzigen

Wat zijn lage-emissiezones?

In heel Europa willen honderden grote steden genieten van een zuivere lucht. Ze willen de plaatselijke vervuiling terugdringen door voertuigen met een hoge emissie te vermijden. Dit zijn meestal oudere dieselauto's en zware bedrijfsvoertuigen. Ze worden niet toegelaten of ze moeten een vergoeding betalen om het gebruik ervan op die manier te beperken.

Naargelang van het land waarin u zich bevindt, spreekt men over Ultra-Low Emission Zones (ULEZ), Clean Air Zones, Low Emission Zones (LEZ) of Crit'Air Zones.

Vele landen maken gebruik van kentekenplaatherkenning om de voertuigen te identificeren die niet voldoen aan de voorwaarden van hun LEZ. Andere landen werken met stickers op de voorruit. U informeert dus best naar het systeem dat een land gebruikt om een LEZ te controleren om een onverwachte boete te voorkomen.

parijs crit air zone

Wat is een Crit'Air Zone?

Een Crit'Air Zone, een term die alleen in Frankrijk wordt gebruikt, is een lage-emissiezone waarin alleen bepaalde types van voertuigen mogen rijden. Crit'Air Zones zijn te vinden in Parijs, Lyon, Grenoble en Straatsburg.

Er zijn 6 niveaus van Crit'Air certificering voor voertuigen (van 0 tot 5) in functie van hun emissieniveau. Binnen deze Crit'Air zones kunnen er beperkingen zijn naargelang van het niveau van uw voertuig. Oudere voertuigen met een hoog emissieniveau kunnen geen certificering krijgen. Deze voertuigen mogen dus niet in deze zones rijden.

Wat is een Clean Air Zone?

Clean Air Zones zijn vergelijkbaar met Low Emission Zones en zijn te vinden in het VK. Ze werden gecreëerd in gebieden waar de luchtverontreiniging de Europese wettelijke grens overschrijdt.

Voertuigen die niet voldoen aan de euro 6 emissienormen (oude diesels bijvoorbeeld) en die veel vervuilende stoffen uitstoten, worden het zwaarst belast.

Wat is een Ultra-Low Emission Zone (ULEZ)?

Alleen Londen heeft momenteel een Ultra-Low Emission Zone of ULEZ. Deze zone bestrijkt het hele gebied tussen de North en South Circular Roads en de hier voorziene richtlijnen zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week (behalve op de eerste kerstdag) van kracht.

Als uw voertuig niet voldoet aan de emissienormen, moet u £ 12,50 betalen als u in een ULEZ rijdt. Hybrides en elektrische voertuigen die aan deze normen voldoen, moeten deze vergoeding dus niet betalen.

Welke voertuigen zijn vrijgesteld van de lage-emissiezoneregeling?

Elektrische voertuigen zijn vrijgesteld van boetes in de lage-emissiezones. Benzinehybrides moeten voldoen aan de euronorm 4 en dieselhybrides aan de euronorm 6 om in deze zones te mogen rijden.

Over het algemeen zullen oudere voertuigen, die niet voldoen aan de Europese normen, een boete krijgen. Voor grotere voertuigen, zoals bestelwagens en vrachtwagens, gelden vaak ook hogere boetes.

Waar liggen de lage-emissiezones?

Er zijn in heel Europa honderden lage-emissiezones.

Elk land of regio heeft eigen regels die u moet naleven:

Oostenrijk – er gelden beperkingen voor het gebruik van bepaalde vrachtwagens in vier Oostenrijkse steden, waaronder Wenen.

België – de lage-emissiezones worden hier ook wel "zones de basses émissions" genoemd. Ze bevinden zich in Brussel en Antwerpen, waar het gebruik van dieselvoertuigen die ingeschreven zijn na 2006, wordt beperkt.

Denemarken – Er zijn lage-emissiezones voorzien in Kopenhagen, Frederiksberg, Aalborg, Odense en Aarhus. Dieselvrachtwagens, -bussen en -bestelwagens moeten uitgerust zijn met een uitlaatfilter om toegang te krijgen tot lage-emissiezones.

Frankrijk – u hebt een certificeringssticker van Crit'Air nodig om in de Franse lage-emissiezones te rijden.

Duitsland – een van de eerste landen die lage-emissiezones hebben ingevoerd. In elke "Umweltzone" gelden beperkingen voor diesel- en gasvoertuigen. Om geen boete te krijgen, moet u een sticker hebben om in deze zones te rijden.

Italië – de "Zona a traffico limitato" regels bepalen waar u mag rijden, maar niet specifiek op basis van uw uitstootniveau. Deze regels moeten het verkeer rond steden en beroemde bezienswaardigheden beperken.

Nederland – hier vindt u "milieuzones" die het gebruik van dieselauto's van voor 2001 beperken. Er zijn lage-emissiezones in Amsterdam, Rotterdam, Arnhem, Maastricht en Utrecht.

Portugal – als u in Lissabon rijdt, hebt u alleen toegang tot het centrum met een auto die na 2000 is ingeschreven. Als u in de naburige zones rijdt, moet uw auto dateren van na 1997.

Spanje – in Barcelona vindt u een "zona de baja emission". Hier hebben dieselvoertuigen van voor 2006 en gasvoertuigen van voor 2000 geen toegang tot een groot deel van de stad.

Zweden – momenteel zijn er in acht steden lage-emissiezones die de toegang voor vrachtwagens en bussen beperken. Er gelden regels over welke auto's toegang hebben tot bepaalde delen van Stockholm.

Verenigd Koninkrijk – Groot-Londen heeft zijn eigen lage-emissiezone, plus een ultra-lage-emissiezone in het centrum. Andere steden hebben Clean Air Zones waarvan het aantal elk jaar groeit. We vermelden Bath, Greater Manchester en Portsmouth.

Vermijden van lage-emissiezones

Het aantal lage-emissiezones neemt in heel Europa toe. U zoekt dus best de meest recente informatie hierover voor u naar een grote Europese stad rijdt.

Als u liever geen boete betaalt voor het binnenrijden van een lage-emissiezone, moet u controleren of uw voertuig voldoet aan de juiste euro emissienormen, zelfs als u met een hybride auto rijdt.

Als uw auto niet voldoet aan de eisen, kunt u een route plannen buiten deze zone. U kunt ook buiten de zone parkeren en het openbaar vervoer gebruiken.

De meeste elektrische voertuigen zijn vrijgesteld van boetes.