Taal Sluiten

Klik om taal te wijzigen

IS EEN HYBRIDE AUTO BETER VOOR HET MILIEU?

Voor bestuurders die een nieuwe auto kopen, is er één vraag die moeilijk te beantwoorden kan zijn: wat is de milieu-impact van een hybride auto in vergelijking met een normale benzine- of dieselauto?

Velen van ons zullen begrijpen dat een volledig hybride auto, die niet hoeft te worden opgeladen via het lichtnet, voordelen biedt ten opzichte van een gewone benzine- of dieselauto.

De mogelijkheid om te rijden in een bijna emissievrije elektrische bedrijfsmodus. Dat is duidelijk een goede zaak in drukke stedelijke omgevingen of, inderdaad, in elke omgeving. En omdat de batterij van een hybride auto kan worden opgeladen terwijl de auto langzamer rijdt, kan de elektromotor de auto onder bepaalde omstandigheden aandrijven, waardoor het een efficiënte benadering is.

Maar hoeveel minder impact heeft een hybride auto dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto? Lees verder voor meer informatie.

Controleer de ecologische voetafdruk van de auto

Niet alle bestuurders weten dat het relatief eenvoudig is om de ecologische voetafdruk van een nieuwe auto te controleren. In Europa moeten voertuigfabrikanten bijvoorbeeld elk model ter certificering indienen om goedgekeurd te worden voor verkoop.

Er worden twee tests uitgevoerd, de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP), die wordt aangevuld met de Real Driving Emissions (RED) -beoordeling. Het is de bedoeling van beide tests om ervoor te zorgen dat de milieuprestaties van de auto voldoen aan de minimumdrempels die door de EU zijn vastgesteld.

Deze onafhankelijke evaluatie registreert het brandstofverbruik, de uitstoot van kooldioxide (CO2), stikstofoxide (NOx) en fijnstof (PM) van elk nieuw voertuig, zodat consumenten de efficiëntie van verschillende merken en modellen kunnen vergelijken. Autobedrijven publiceren deze cijfers online en in de brochures van hun modellen, en ook onafhankelijke verkooppunten, van media tot autokoopwebsites, delen de data.

De cijfers die de meeste chauffeurs willen weten, zijn het brandstofverbruik, meestal uitgedrukt als 'gecombineerde' km per liter, en de CO2-uitstoot, aangezien deze laatste niet alleen zijn ecologische voetafdruk laat zien, maar ook een impact heeft op de wegenbelasting van de auto en, voor bestuurders van bedrijfswagens, het belastingvoordeel in natura.

Achteraanzicht van een Honda CR-V Hybrid die in een straat geparkeerd staat

Voer vergelijkingen uit met vergelijkbare auto's

Als u een grote gezinsauto nodig hebt, bijvoorbeeld een auto ter grootte van een SUV (Sports Utility Vehicle) die comfortabel plaats biedt aan vijf personen en een bagageruimte heeft die groot genoeg is voor de gezinshond en alle benodigdheden, zou het misleidend zijn om de milieugegevens te bestuderen en deze te vergelijken met een veel kleinere auto waarvoor u en uw passagiers allerlei concessies zouden moeten doen.

De hybride auto's van Honda in cijfers

Honda biedt twee hybride aangedreven auto's: de CR-V en de Jazz.

Auto
Model
Brandstofbesparing
Emissies
Lees meer
Honda CR-V Hybrid

CR-V

Vanaf 6,6 l/100 km
Vanaf 151g/km CO2
Driekwart vooraanzicht van de Honda Jazz Crosstar en de Honda Jazz

Jazz en Jazz Crosstar

Vanaf 4,5 l/100 km
Vanaf 102g/km CO2

Hybride auto's zijn de toekomst

Honda zet zich al in voor elektrische aandrijflijnen. Oorspronkelijk gepland voor 2025, versnelde Honda vorig jaar zijn elektrische visie om tegen 2022 alle Europese automodellen te voorzien van elektrische aandrijflijnen. Samen met de geheel nieuwe Jazz en Honda e zullen in de komende drie jaar ook vier extra elektrische modellen op de Europese markt worden gelanceerd. Dit omvat nog een elektrisch voertuig met batterijen en een reeks hybride uitgeruste modellen.

De reeks hybride auto's van Honda
De reeks hybride auto's van Honda Deze verschuiving naar elektrificatie zal het aanzien van onze modellenreeks aanzienlijk veranderen. Onze hybride technologie met twee motoren zal over het modellengamma worden verspreid en we zullen meer elektrische producten op de markt brengen. Tom Gardner, Senior Vice President van Honda Motor Europe